woensdag 16 mei 2012

midden in de nacht

midden in de nacht, wanneer de stilte je omarmt. niet zoals overdag , wanneer de stilte stilstaat en de razernij oorverdovend angstaanjagend is. midden in de nacht kom ik tot conclusies en uitspraken die overdag niet tegen mezelf durf te zeggen..
zal ik wel? zal ik niet? wat zal een ander er wel niet van zeggen? is het wel verstandig? misschien is verstandig nu niet handig.. nee dat is het zeker niet.. waar heb je het toch over emmie?! hoor ik je denken.. is het nodig dat jij het weet? is het nodig dat ik het vertel? ja ... het wordt hoog tijd.. hoog tijd dat de stilte weer deel van mij wordt. dat ik weer ruimte heb voor mn eigen geschreeuw in plaats van de immer razende drang om dingen te maken. het is zelfs een excuus geworden om niet meer op afspraken te komen. een excuus om niet meer naar mezelf te kijken. het is zelfs een excuus om mn familie niet meer te zien.. nee ik moet nog zoveel maar omdat ik zoveel heb, heb ik gern tijd om het af te maken. elllke dag weer. weer iets nieuws weer iets erbij. leten leren weten doen maken en uiteindelijk? wil ik het verkopen.. maar omdat de action en de xenos en een ieder die het ook maakt het voor een habbekrats verkoopt, op de 27000 webshopjes die nederland rijk is, waar ik niet aan mee doe omdat ik een slechte ben met versturen ,raak ik het aan de straatstenen niet kwijt..en een product wat ik maak is uniek en specoaal voor jou gemaakt.iets wat je moet zien. maar niemand wil het zien. jaa wel zien met oooos en aaaas maar er twee keer zoveel voor neerleggen als je ervoor bij de action betaald.. nee.. we laten liever een kindje hetzelfde maken omdat we gewent zijn dat die dat doen. omdat we ons anders " afgezet en bedonderd voelen" ik kook van binnen. wat kost het om mijn droomjurk op maat te maken? 125 euro.. nee laat maar ik ga naar scapino voor eentje die 30 euro kost. zon poef? uuuuren zit erin.. soms wel 40 uur. en omdat die " leuke mevrouw op marktplaats" ze verkoopt voor 95 euro ( das de kosten van de materialen) als handgemaakt maar gewoon ook door vrouwtjes uit goedkope landen, raak ik wederom mijn handwerk niet kwijt.. ik dacht dat wij met zn allen, alle handwerkvrouwen die kwaliteit maken wel beter wisten. ik dacht dat jullie snapten dat je niet moest concureren met deze manie. ik was mening dat we samen trots waren op ons hollands product. maar jurkjes waar 3 uur werk in zit voor 19,95 verkopen? ik ben het zat.. ik
ben het ook zat om dit te melden. ik ben het ook zat dat ik de enigste ben die hier iets van zegt. ik ben het zat dat er niemand anders iets van vind. Dat ik naar alle waarschijnlijkheid dit in het luchtledige aan het typen ben.. ik ben het HE LU MOALE SAT!
dus.., als ik het zat ben dan stop ik ermee.. en dat doe ik ook.. na 6 jaar ploeteren, pro bono werken, verhuizen, weggeefacties, gratis prijzen waar niemand op zit te wachten,gezellige praatjes, mee lachen met anderen, het allemaal zo enig vinden maar het ondetussen afschuwelijk vinden, gooi ik tante emmie de deur op slot.. ik kap ermee. ik stop ik stop ik stop. niet morgen niet overmorgen maar nu.. vanaf nu ben ik gestopt. zo.. dat voelt goed zeg.. ik hoef niet meer uren lang op twitter te zitten leuk te doen met iedereen en ik hoef niet marktplaats te spekken met admakt advertenties, ik hoef niet meer bang te zijn dat ik wel genoeg leerlingen heb om deze maand huur te betalen.. ik hoef niet meer tot laat in de avond op de bank poefen te haken. ik hoef ook niet die droevige blik van mn man te zien als ik " te druk ben geweest met geen geld verdienen dus geen eten heb kunnen koken en de afwas twee etages hoog staat" man man man! ik heb gewoon vakantie! ik voel me raar.. alsof ik ineens erachterkom dat ik kan zwemmen en niet kan verdrinken in water wat tot mn knieeen komt als ik maar ga staan en niet liggen.
lieve mensen die het wel blijven doen. dekentjes, lintjes, kussentjes, jurkjes, prulletjes bakjes potjes schoentjes, ik ben vanaf vandaag de goedkoopste! je kan bij mij alll mijn spullen kopen voor de prijs die jij ervoor wilt geven. maar weet dat jij de prijs recht in mijn gezicht moet noemen.. alle jurkjes, tassen dekens garens stoffen stoelen kasten tafels poefjes, alles mag weg.
ik ga dus helemaal niks meer doen..
het enige wat ik nog wel blijf doen zijn de dingen waarvan ik vind dat iemand ze verdient. niet omdat je mn vriend bent, maar omdat ik de enige ben die het kan. ik hoef geen geld meer omdat geld een barriere is, voor wat jij wilt en ik je kan geven.
begrijp me niet verkeerd ga nu niet ineens aankomen met emmie ik wil al zooo lang een mooie jurk! daar begin ik niet aan... als ik denk dat je het nodig hebt doe ik het misschien:-p
maar als ik zie dat ik het kan, waarom zou ik het dan niet doen? omdat jij het niet kan betalen? daarom wil ik er geen geld voor.. omdat er genoeg mensen uitgebuit worden. omdat er genoeg mensen bij de xenos en action kopen. omdat ik geen waarde op mn creaties wil maar een lach op jou gezicht.. ga me nu niet aankomen met opdrachten! ik werk niet meer, ik volg nu mn passie, niet jou portomonee..

3 opmerkingen:

  1. WOW!!!!! Wat ontzettend goed van je!!! En hoe ontzettend gelijk heb je!! Ik kan alleen maar zeggen dat ik respect heb voor je uitspraken en respect heb voor je keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo! Groot gelijk! Wat een bevrijdend gevoel moet je dat geven! Succes met alle vrije ruimte die je nu hebt gemaakt voor jezelf!
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt helemaal gelijk!!! Niet dat ik er dan ook maar meteen de brui aangeef. Waar ik wel mee gestopt ben is Marktplaats (meer als 5 euro bieders en bedelaars kwam ik er niet tegen). Ik hoop dat iedereen die zelf creatief bezig is goed nadenkt waarmee je moet concurreren, niet met de massaproductie uit het buitenland!! Kopers die niet begrijpen wat handwerk, maatwerk en OOAK is moeten vooral lekker naar de C&A en Xenos blijven gaan.

    Respect voor je beslissing!! Hier geen optie, ik geniet zelf teveel achter de naaimachine (enne, de stapels stof in de kast zullen toch ooit eens gebruikt moeten worden).

    Geniet van je tijd, gezin en vrijheid!!

    Groetjes Denise (Stoffenjunkie)

    BeantwoordenVerwijderen